Školní poradenské pracoviště

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

ZŠ a MŠ Velká Jesenice, okres Náchod

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení. Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje koordinátor pro problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagog, školní metodik prevence. Od 1. dubna 2024 využívá naše škola ve spolupráci s PPP  služby sdíleného speciálního pedagoga.

Koordinátor pro vzdělávání žáků s SPU a žáků nadaných: Mgr. Šárka Rohulánová

Sdílený speciální pedagog: Mgr. Monika Laštovicová

Speciální pedagog: Mgr. Pavla Černá

Školní metodik prevence: Mgr. Lucie Macková

Konzultace na základě předchozí domluvy na telefonních číslech:

731 414 788

 

Cíle:

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
  • prevence školní neúspěšnosti
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském  zařízení
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
  • metodickou a poradenskou podporu učitelům i rodičům
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými

poradenskými zařízeními

Činnosti:        

  • spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných,
  • reedukace dětí s SPU (hodiny spec.-ped. péče, pedagogické intervence)
  • evidenci zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření;
  • práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností);
  • opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte;
  • opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole;
  • preventivní programy pro žáky

Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována.

 

Koordinátor vzdělávání žáků s SPU a žáků nadaných

Mgr. Šárka Rohulánová

  1. vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost – navrhování následné péče, spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci PLPP.
  2. Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – zprostředkování diagnostiky v ŠPZ, koordinace vzdělávacích opatření.
  3. Shromažďování odborných zpráv o žácích, jejich zajišťování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a vedení písemných záznamů o činnosti.
  4. Vytyčení hlavních problémů žáka a stanovení plánu podpory – druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenční činnosti.
  5. Odborná pomoc a vytváření preventivních intervenčních programů při školním neúspěchu.
  6. Koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
  7. Individuální konzultace pro žáky a zákonné zástupce – zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka (zákonnými zástupci).
  8. Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
  9. Vedení písemné dokumentace o všech činnostech, shromažďování odborných zpráv o žácích v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

Sdílený speciální pedagog 

Mgr. Monika Laštovicová

  1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy – s PLPP, IVP, naplňováním podpůrných opatření.
  2. Spolupráce na vytvoření IVP nebo PLPP a průběžné vyhodnocování jejich účinnosti, dle potřeby provádění jejich úprav.
  3. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně SVP, návrhy metod a forem práce se žáky.
  4. Individuální konzultace se zákonnými zástupci, po předchozí domluvě.
  5. Depistáž ve vyučování, primární diagnostika problémů, návrhy řešení, konzultace s vyučujícími.
  6. Odborná pomoc při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním.
  7. Přítomnost ve škole jeden den v týdnu.

Speciální pedagog

Mgr. Pavla Černá

  1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy – s PLPP, IVP, naplňováním podpůrných opatření.
  2. Spolupráce na vytvoření IVP nebo PLPP a průběžné vyhodnocování jejich účinnosti, dle potřeby provádění jejich úprav.
  3. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně SVP, návrhy metod a forem práce se žáky.
  4. Individuální konzultace se zákonnými zástupci.
  5. Výuka předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence.

 

Metodik prevence

Mgr. Lucie Macková

  1. Koordinace a participace minimálního preventivního programu školy.
  2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování.
  3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování – vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem problémových projevů, nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  4. Poskytování poradenských služeb žákům s projevy rizikového chování a jejich zákonným zástupcům.
  5. Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci (př. integrace žáků – cizinců), se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  6. Koordinace spolupráce školy s odbornými pracovišti a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  7. Zajišťování nových informací o problematice projevů rizikového chování, o nabídkách programů a projektů a předávání těchto informací pedagogům školy.
  8. Vedení písemných záznamů o rozsahu a obsahu činností, navržených a realizovaných opatření.