Školní poradenské pracoviště

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

ZŠ a MŠ Velká Jesenice, okres Náchod

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení. Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje koordinátor pro problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagog, školní metodik prevence.

Koordinátor pro vzdělávání žáků s SPU a žáků nadaných: Mgr. Šárka Rohulánová

Speciální pedagog: Mgr. Pavla Černá

Školní metodik prevence: Mgr. Lucie Macková

Konzultace na základě předchozí domluvy na telefonních číslech:

731 414 788

 

Cíle:

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
  • prevence školní neúspěšnosti
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském  zařízení
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
  • metodickou a poradenskou podporu učitelům i rodičům
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými

poradenskými zařízeními

Činnosti:        

  • spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných,
  • reedukace dětí s SPU (hodiny spec.-ped. péče, pedagogické intervence)
  • evidenci zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření;
  • práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností);
  • opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte;
  • opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole;
  • preventivní programy pro žáky

Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována.

 

Koordinátor vzdělávání žáků s SPU a žáků nadaných

Mgr. Šárka Rohulánová

  1. vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost – navrhování následné péče, spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci PLPP.
  2. Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – zprostředkování diagnostiky v ŠPZ, koordinace vzdělávacích opatření.
  3. Shromažďování odborných zpráv o žácích, jejich zajišťování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a vedení písemných záznamů o činnosti.
  4. Vytyčení hlavních problémů žáka a stanovení plánu podpory – druhu, rozsahu, frekvence a trvání intervenční činnosti.
  5. Odborná pomoc a vytváření preventivních intervenčních programů při školním neúspěchu.
  6. Koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
  7. Individuální konzultace pro žáky a zákonné zástupce – zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka (zákonnými zástupci).
  8. Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
  9. Vedení písemné dokumentace o všech činnostech, shromažďování odborných zpráv o žácích v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

 

Speciální pedagog

Mgr. Pavla Černá

  1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy – s PLPP, IVP, naplňováním podpůrných opatření.
  2. Spolupráce na vytvoření IVP nebo PLPP a průběžné vyhodnocování jejich účinnosti, dle potřeby provádění jejich úprav.
  3. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně SVP, návrhy metod a forem práce se žáky.
  4. Individuální konzultace se zákonnými zástupci.
  5. Výuka předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence.
  6. Odborná pomoc při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním.

 

Metodik prevence

Mgr. Lucie Macková

  1. Koordinace a participace minimálního preventivního programu školy.
  2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování.
  3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování – vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem problémových projevů, nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  4. Poskytování poradenských služeb žákům s projevy rizikového chování a jejich zákonným zástupcům.
  5. Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci (př. integrace žáků – cizinců), se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  6. Koordinace spolupráce školy s odbornými pracovišti a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  7. Zajišťování nových informací o problematice projevů rizikového chování, o nabídkách programů a projektů a předávání těchto informací pedagogům školy.
  8. Vedení písemných záznamů o rozsahu a obsahu činností, navržených a realizovaných opatření.